Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Ulkebøl Skole i Sønderborg Kommune
Mobil menu

Skolens profil

Evaluering af kvalitet

Undervisningsmiljøplanerne kan ses under menupunktet UVM.
 
Sønderborg kommunes kvalitetsrapport 2015 kan der læses mere om her.

Skolens dagligdag og faste aktiviteter

Skolens inddeling

Ulkebøl Skole er afdelingsopdelt på flg. måde:

Fase 1: 0. – 5. klasse
Fase 2: 6. - 9. klasse

Alle lektioner varer 60 min. og efterfølges af et frikvarter.

Skoledagen begynder klokken 08:00 og slutter senest klokken 15:10

Forældremøder

Skolebestyrelsen har den 15/8 -96 besluttet at følgende retningslinier skal anvendes:

Bh.kl. - 6. årgang
Der afholdes 1 årligt arrangement, hvoraf det ene så vidt muligt afholdes inden udgangen af oktober. På dette møde er årsplanlægning/opfølgning et af emnerne.

7. - 9. årgang
Der afholdes 1 årligt arrangement, så vidt muligt inden udgangen af oktober, hvor årsplanlægning/opfølgning er et af emnerne.

9. årgang
Udover ovenstående afholdes et møde, hvor indholdet er koncentreret omkring fortsatte uddannelsesmuligheder.

Lejrskole - ekskursioner

LEJRSKOLER
Lejrskoler afholdes normalt i 9. klasse og kan foregå i Europa.
Deltagelse er obligatorisk for eleverne, og det forudsættes, at lejrskoler afholdes indenfor skolens budget til formålet.

EKSKURSIONER
Ekskursioner finder sted på alle klassetrin og finder sted inden for Danmarks grænser og i Sydslesvig.
Deltagelse er obligatorisk for eleverne, og det forudsættes, at ekskursioner afholdes inden for skolens budget til formålet.

Timeløse fag

I folkeskolens fagrækker indgår flere såkaldte "timeløse" fag, der ikke er tildelt timer på elevernes timeplan, men fag, som skolen alligevel skal undervise i. Dette finder sted integreret i de opstillede undervisningsforløb for de obligatoriske fag.

Færdselslære
Undervisningen forestås oftest af klasselæreren evt. i samarbejde med skolens færdselskontaktlærer.

Uddannelses- og arbejdsmarkedsorientering
Undervisningen varetages som oftest af klasselæreren i tæt samarbejde med skolens UU-vejleder. For yderligere information om UU-vejledningen - se venligst under menupunktet UU-vejledning ude til venstre i skærmbilledet.

Sundheds- og seksualundervisning samt familiekundskab
Formålet med undervisningen inden for disse områder er, at eleverne udvikler forudsætninger for, at de i fællesskab med andre og hver for sig kan handle for at fremme egen og andres sundhed. Endvidere skal undervisningen bidrage til at eleverne tilegner sig viden om og indsigt i:

  • fysiske, psykiske og sociale sider af menneskets sundhed og samspillet mellem disse
  • levevilkårenes betydning for sundhed ud fra sociale, økonomiske, kulturelle og miljømæssige aspekter
  • livsstilens betydning for sundhed og forhold, der spiller en rolle for livsstilens udvikling
  • sammenhænge mellem seksualitet og fysisk, psykisk og social sundhed
  • etiske dimensioner i sundhedsmæssige og seksuelle spørgsmål.

Undervisningen indhold kan eksempelvis tage udgangspunkt i temaerne: Tobak - krop, motion og bevægelse - stoffer - alkohol - samlivsformer - mad - personlig vækst og udvikling m.v., og kan finde sted på samtlige årgangstrin i skoleforløbet.

Undervisningen i familiekundskab har til formål at give eleverne en forståelse for de grundlæggende værdier, der er centrale for familien som fundament i samfundet.

Eventuelle særlige undervisningstilbud

Sprog- og støttecenter

Specialundervisning:

Klasselæreren eller faglæreren kontakter forældrene til det barn, der har vanskeligheder i skolen. I fællesskab foretages en indstilling til Familieafdelingen i Sønderborg Kommune. Her tages derefter stilling til hvilken form for støtte eller rådgivning, der skønnes at være behov for.

Forældre vil også selv kunne henvende sig direkte til Familieafdelingen.

Psykolog: Sanne Boysen 0. – 9. klasse
 
Ulkebøl Skole har nedsat en rådgivende ressourcegruppe bestående af skolens leder, kontaktlærer for sprogcentret samt kontaktlærer for støttecentret,  I denne gruppe drøftes relevante sager, bl.a. i forhold til prioritering af specialpædagogiske opgaver.
Specialundervisningen koordineres af skolens kontaktlærer for sprog- og støttecentret, der deltager i psykologmøder sammen med relevante lærere.

Retningslinjer og principper for specialundervisningen ved Ulkebøl Skole (04.06.2007)

Kontaktlærer for specialundervisning: Anne Schow Christiansen
Specialundervisningen er etableret i støttecenter i henhold til:

  • Folkeskolelovens § 20.1
  • Bekendtgørelse om§ folkeskolens specialundervisning og anden socialpædagogisk bistand,  bekendtgørelse nr. 592 af  24. juni 2005
  • Undervisningen koordineres af skolens kontaktlærer for sprog- og støttecentret.
  • Undervisningen af den enkelte elev gennemføres i videst muligt omfang af én lærer.
  • Specialundervisningen iværksættes så tidligt som muligt for at forebygge senere vanskeligheder.
  • Skolen har læsevejledere på 0. og 1. årgang.
  • Læsevejlederne laver KTI-test og DLB-prøver på 0. årgang i samarbejde med  børnehaveklasselederne.
  • Børnehaveklasselederne foretager en vurdering af børnehaveklasseelevernes motoriske, sproglige og sociale forudsætninger. Disse vurderinger indgår sammen med KTI-testen og DLB-prøven i KTI-møderne forår og efterår. 
  • Der tages læseprøver på alle elever fra 1. - 4. årgang (UVM's obligatoriske test på 2. og 4. årgang kan muligvis fremover erstatte læseprøverne på disse årgange). 
  • Der afholdes klasselæsekonferencer på 1. - 4. årgang. 
  • Der tilbydes lektiecafé for elever med særlige behov.
  • Skolen har en AKT-funktion (Adfærd – Kontakt – Trivsel).

 

Dansk som andetsprog:

Kontaktlærer for sprogcentret: Hanane Gheith
 
Kontaktlæreren deltager ved indskrivning af kommende tosprogede børnehaveklassebørn og ved indskrivning af tosprogede elever i løbet af skoleåret. 
Alle tosprogede elever på 0. årgang sprogtestes inden KTI-møderne i efteråret.
Klasselærerne udfylder henvisningsskema til sprogcentret.
Det tilstræbes, at lærerne i sprogcentret tildeles timer på de årgange, som de i forvejen har
teamtilknytning til.
 
Der er et tæt samarbejde mellem læsevejlederne og sprogcenterlærerne i indskolingen. I det
omfang det skemateknisk er muligt tilbydes forskellige kurser (f.eks. lyttekursus, læsekursus).
Sprogcentret har lektiecafé hver dag efter skoletid.

Modersmålsundervisning:

Undervisningen fastsættes af Sønderborg Kommune.
Der tilbydes modersmålsundervisning fra skoleåret 2007/2008 efter følgende retningslinjer:
 

  • Tosprogede elever fra ikke-EU-lande tilbydes undervisning i henhold til folkeskolelovens §3 stk. 3 på 0. - 3. klassetrin (pt. tilbydes albansk, arabisk, bosnisk og farsi).
  • Tosprogede elever fra EU-lande, Færøerne samt Grønland tilbydes undervisning i henhold til folkeskolelovens §5 stk. 7 på 0. - 10. klassetrin (pt. tilbydes polsk og islandsk).

Sønderborg Kommune tilbyder modersmålsundervisning i forskellige sprog efter flg. principper: 

  • Modersmålsundervisningen er frivillig og gratis. 
  • Alle elever, der ønsker modersmålsundervisning skal tilmeldes, dette gælder også elever, der modtager undervisning i indeværende skoleår.
  • Tilmeldingen gælder hele skoleåret.
  • Der oprettes hold såfremt 12 elever eller flere tilmeldes det ønskede sprog.
  • Undervisningen foregår på de skoler, hvor der er flest tilmeldte elever i det pågældende sprog.
  • Undervisningen foregår uden for normal undervisningstid.
  • Forældrene skal selv sørge for transporten til og fra undervisningen. 
  • Der kan ikke ønskes lærer, men kun det sprog, eleven ønskes undervist i. 
  • Er eleven forhindret i at deltage i undervisningen, har hjemmet pligt til at oplyse skolen herom.