Elever, forældre og ansatte vil i et forpligtende samarbejde skabe rammer for og bidrage til den enkeltes og fællesskabets trivsel, udvikling og læring.
Livet på skolen i såvel undervisning som i fritidspædagogik skal fremme en ligeværdig vægtning af personlige, sociale og faglige kompetencer. Vi respekterer forskellighed, men forpligter også hinanden på at finde fælles konstruktive løsninger.
Vi vil udvikle livsduelige mennesker, der er i stand til at skabe et godt liv for sig selv og for andre.
Skolebestyrelsen 2. juni 2005
Målsætningens tre afsnit realiseres ud fra nedenstående værdigrundlag og principper:
1. Afsnit:
- En fælles forståelse af, at samarbejde mellem elever, forældre og ansatte bl.a. drejer sig om at finde ud af, hvad man er enige om, og hvad man er uenige om samt finde løsninger, både når parterne er enige og når parterne er uenige.
- At elever, forældre og ansatte prioriterer dialog højt dvs. er såvel lyttende som argumenterende. En god dialog i skolens hverdag forudsætter et højt gensidigt informationsniveau omkring elevernes trivsel, udvikling og læring med åbenhed overfor andre og andres synspunkter.
- At samværet på skolen er præget af gensidig respekt og en ordentlig samtalekultur.
- At skolens opgave søges løst på en måde, så både den enkelte og fællesskabet tilgodeses.
- En fælles forståelse af, at trivsel er en vigtig forudsætning for udvikling og læring.
2. Afsnit:
- En fælles forståelse af, at personlige, sociale og faglige kompetencer hænger dynamisk sammen
- Alle tre aspekter af kompetencebegrebet medtænkes ved planlægning, gennemførelse og evaluering af Ulkebøl skoles virksomhed
- Såvel Ulkebøl Skoles undervisningsdel som fritidsdel yder deres bidrag hertil
- Skolens mange fællesskaber bygger på mangfoldighed som en berigende ressource for livet på skolen og som ressource for løsning af Ulkebøl skoles opgaver
- Ulkebøl Skole er forankret i en dansk tradition for åndsfrihed, ligeværd og demokrati. Samværet og livet på skolen samt løsning af Ulkebøl skoles opgaver skal bidrage til en videreudvikling af disse værdier
3. Afsnit:
- En fælles forståelse af, at Ulkebøl Skole i samarbejde med forældrene har en opgave i at fremme elevernes livsglæde.
- Ulkebøl Skole fremmer i samarbejde med forældrene elevernes lyst til at møde tilværelsens udfordringer i dens forskellige afskygninger
- Ulkebøl Skole fremmer i samarbejde med forældrene elevernes evne til at anvende opnåede kompetencer på en måde der skaber glæde for såvel den enkelte som for andre
Derfor forventer vi af forældrene:
- at forældrene tager ansvaret for, at eleverne møder udhvilede i skolen
- at forældrene tager ansvaret for, at eleverne har god mad med i skole
- at forældrene deltager i arrangementer på skolen
- at forældrene interesserer sig for deres børns skolegang og hjælper med lektier m.m.
- at forældrene bakker op om løsning af konflikter mellem elever
- at forældrene deltager aktivt i forældrenes samarbejde i den enkelte klasse
- at forældrene også interesserer sig for helheden herunder det sociale liv mellem eleverne i fritiden
Derfor forventer vi af eleverne:
- at eleverne deltager aktivt i undervisningen
- at eleverne møder forberedte til undervisningen
- at eleverne prøver at lære mest muligt
- at eleverne behandler hinanden og skolen ordentligt
- at eleverne taler ordentligt
- at eleverne yder deres bedste
Derfor forventer vi af skolens lærere:
- at lærerne leverer en undervisning af høj kvalitet
- at lærerne er engagerede i såvel elevernes læring som deres trivsel og udvikling
- at lærerne tilrettelægger en undervisning som rummer udfordringer for alle
- at lærerne møder eleverne med en positiv og anerkendende tilgang
- at lærerne varierer undervisningsformer og læreprocesser
- at lærerne inddrager eleverne i beslutninger, planlægning, gennemførelse og evaluering af undervisningen
- at lærerne bidrager til både at skabe et godt miljø og til at løse konflikter
- at lærerne fremmer såvel den enkelte elevs som fællesskabets trivsel, udvikling og læring
Derfor forventer vi af skolens pædagoger:
- at pædagogerne leverer et fritidstilbud af høj kvalitet
- at pædagogerne er engagerede i såvel børnenes trivsel, udvikling og læring
- at pædagogerne skaber rammer for at alle børn kan udfolde sig
- at pædagogerne tilgodeser mange indgangsvinkler til det enkelte barns trivsel og udvikling
- at pædagogerne arbejder ud fra en positiv og anerkendende tilgang med udgangspunkt i barnets styrkesider
- at pædagogerne inddrager børnene i beslutninger omkring fritidstilbudets dagligdag
- at pædagogerne bidrager til både at skabe et godt miljø og til at løse konflikter
- at pædagogerne fremmer såvel den enkeltes som fællesskabets udvikling og trivsel